Klipp från en ny tidning från Tekninkens Värld
Klassiska Bilar nr 3 2011

 

 

JÖNSSON-LIGAN

Lasse Jönsson är Mr Porsche i Sverige. 1969 började han sälja den tyska
sportbilen på Våxnäs i Karlstad. När folk skulle köpa en Porsche på 80-talet,
då åkte man till Jönsson.

TEXT: PEO  KJELLSTROM   FOTO: ANDREAS  LIBELL

KLASSISKA BILAR * 3 / 2011

Lasse flyttade till Färjestaden 1981. I dessa dagar har Lasse Jönsson sålt företaget och gått i pension, i alla fall på papperet. För i en utbyggnad på de tidigare loka­lerna har han hobbyföretaget "Lasse Jönssons Klassiska Bilar AB".
Med det fina namnet var det ett måste för oss att hälsa på.

DET ÄR inte första gången jag avlägger visit hos Lasse Jönsson. Redan 1985 gjorde jag och foto­grafen Ulf "H som i helvete" Holmstedt ett reportage om Lasse Jönsson i Teknikens Värld som det pratas om än i dag. Vi rullade  ut fjorton av Lasses finaste sam­larbilar och förre fallskärmsjägaren Ulf H. Holmstedt firades upp i en skylift vi lånat. Väl där dirigerade han runt bilarna tills han var nöjd. Men riktigt nöjd var han inte. Ulf tvinnade ivrigt sin mustasch och undlät sig till slut:   -Kan du möjligen stå på taket på den där silverfärgade
bilen.
 

 Det blir så dött i bilden annars. Den silverfärgade var en Mercedes SL 300, alltså en Måsvinge! Aluminiumkaross!
   -Jag drog efter andan och tänkte att nu får vi fara
åt h-e men Lasse Jönsson tvekade aldrig.
    -Det kan jag väl göra, sa han.

Det framgick aldrig av bilden men Lasse smög försiktigt upp på taket med de, undertill, noggrant borstade skorna. Satte sig på fönsterkarmen, tog försiktigt på sig skorna och smög upp i stående ställning med armarna i kors. Holmstedt knäppte kort, Jönsson stod still och höll andan och det blev en fantastisk bild. än i dag pratar folk med Lasse Jönsson om "Bilden" och undrar hur och varför han gick med på, och vågade, ställa sig så där på en bil i mångmiljonklassen.

 -Det var en kul grej, säger Lasse Jönsson   och ler.
 


     Lasse Jönsson är i dag en väldigt fräsch  71-åring som njuter av livet. Han pular lite  med sina fina bilar, har några på renovering lite här och var. Säljer en bil då och då, och köper en ny om andan faller på. Större delen av vintern tillbringar han i Spanien.  
    -
Vad har du for handikapp?, undrar jag
    -Vadå? Jaha du menar det. Jag hör lite dåligt efter att ha kort för mycket i min Porsche 907 -67 på den tiden den var öppen. Den väsnades rätt mycket.

Jag var helt döv i flera dagar innan det släppte, men det  blev  aldrig riktigt bra.                  
    -Nja, jag menade i golf, för det är väl därför du bor
i Spanien på vintern ?
    - Nej för fasiken, sånt där hålls jag inte med.              
Respekt!  Lasse Jönsson har inte bara en massa bilar uppställda. Han använder dem såväl i rally som i racing. Ofta tar han ut dem bara for att lufta ur dem och då blir  det gärna en sväng till Karlskoga-banan Gelleråsen när de har fri körning.

Att det blev Porsche som kramade hjärtat på Lasse Jönsson skyller han pa radiopro­filen och rallyforaren CeGe Hammarlund. Lasse och hans kamrater hade fått ledigt fran skolan for att titta pa en stracka av klassiska Midnattssolsrallyt som gick utanfor husknuten. Nar en silverfargad Porsche 356, körd av CeGe Hammarlund, körde förbi högg kärleken till och när dammet lagt sig hade 17-årige Lasse Jönsson bestämt sig. Bilar i allmänhet och Porsche i synnerhet skulle bli hans liv.

Bilfirma Lasse Jönsson öppnade i födelseorten Gräsmark 1961 då innehavaren var 21 år. Mest var det grannarnas bilar som blev fixade men under stora delar av tiden stod hans forsta rallybil, en Fiat 1100, dar. Lasse Joönsson åkte av i bade den forsta och den andra kurvan i sitt debut-rally men det gick lite bättre sedan.

I SUTET av 60-talet och början av 70-talet tillhörde han de som låg strax under eliten i de svenska rallyskogarna och fick lite fabriksstöttning av bade BMC och Saab.

Men 1972 lade haner tävlingsverksamheten för att satsa allt pa "ICA-butiken" som frun Inger kallade hans bilaffär eftersom den alltid, alla dagar, var öppen fran åtta till åtta. Men 2006 sålde han sitt Porsche Center efter en rad år med varierande försåljning. Vissa år bara ett par bilar, andra runt 80. Då pratar vi enbart nya bilar.
Vilken Porsche kör du till vardags?
     -En Porsche-cykel, jag har flyttat fran Gräsmark och bor bara 700 meter från min verkstad, säger Lasse Jönsson.
     -Jag kör för övrigt inte mycket på vägarna alls, de ska ju bara bråka om hur fort det går. Jag brukar köra av mig på racerbana eller i något klassiskt arrangemang i stället.

Redskap för ändamalet saknas sannerligen inte!

FAKTA Några av Lasse Jönssons rariteter

Mercedes 300 SL -55:
Är ombyggd och klar för start i Mille Miglia. Frågan är bara när det ska ske. Har det släta underredet som så ofta flög av bilarna. Har bantats med 180 kilo varav många kommer från inredningen som är spartansk. Det sitter sportstolar i bilen och de är klädda med det rutiga tyg som stolarna var klädda med i tävlingsbilarna.
     -De hittade en rulle hos Porsche och jag fick köpa några meter, berättar Lasse Jönsson. Bilen har moderniserats en aning med stötdmpare fran Ohlins. Denna Mercedes 300 SL är svensksåld, en av cirka 25 som kom till Sverige. Den såldes midsommaren 1955 av Philipsons i Stockholm for 35 000 kronor. Nyligen såldes ett exemplar i USA for 2,5 miljoner kronor. Men då ingår ocksa en ratt som är fällbar framåt för att stora magar ska få plats.


PORSCHE 356 SPEEDSTER -57
Den kanske mest eftertraktade Porschen i 356-serien är Speedster med sin låga framruta. Denna gick för övrigt att skruva bort om man fick för sig att köra på racerbana på helgen.
Detta specifika exemplar kom till Sverige som demobil men deltog ändå i midnattsolsrallyt 1958. Det var dåvarande Porschefdrsaljaren Per-Anders Ygberg som utan lov anmälde sig och körde. Det uppenbarades förstås efter och Ygberg fick sparken.
Speedster introducerades 1954 efter en förfrågan från den amerikanska importören. Forsaljningen peakade 1957 men vek sedan och 1958 ersattes D-modellen med högre framruta och sidorutor av glas.


PORSCHE 904 GTS -04
Lasses personliga favorit som han gärna luftar i tävlingar.

Denna bil köptes av Svenska BP och de lät Gunnar "Persbergar'n" Carlsson köra den. Efter ett tag sålde (!) dock "Persbergar´n" bilen till Gustaf Dieden. Lasse fick tag på den 1980 men då satt det fel motor i den, en korrekt sådan hittades så småningom i Finland och renoverades hos Porsche. Motorn var en tvaliters boxerfyra på 198 hastkrafter, vilket på 60-talet var sensationellt mycket ur en så liten motor. Bilen väger bara 640 kilo.
Bara ett drygt hundratal tillverkades för att nå homologering i FIA GT, orderstocken var betydligt större. Detta ar nummer 37.