FOCUS MK VI1964Svenska BP beställde bilen av stockholmsföretaget Sportscars. Den skulle byggas under vintern 1963/1964 och fick kosta 25 000:- Sportscars hade framgångsrikt byggt Formula Juniorbilar, Focus Mk I till Mk V . Bilen är nästan identisk i utseende med Lotus 23 men chassit är ca. 40 mm smalare och man såg flera andra möjligheter till förbättringar. Många av chassits komponenter köptes från Lola i England eftersom Lotus inte var så intresserade att sälja till en allvarlig konkurrent. Den har under åren haft flera olika motorer såsom Ford 116E, Coventry Climax 1500 cc och slutligen en Lotus Twincam 1600 cc, som är den nuvarande motorn. Första tävlingen, Velodromloppet 25 maj 1964 vann man med Picko Troberg bakom ratten. Focus Mk VI startade i 27 tävlingar, genomförde 19 med 4 segrar och 13 pallplatser.En lustig detalj i sammanhanget är att den numera bortgångna motorjournalisten Christer Glenning har ägt bilen och planerat att restauerera den. Tekniska data4 cylindrig motor från Lotus på 1600 cc och 160 hk.Dubbla överliggande kamaxlar och dubbla Weber 40 förgasare5-växlad låda från Hewland.Vikt: 490 kg
Lasse Jönsson Klassiska Bilar ABNorra Infarten 72654 65 KARLSTAD0705-911 917
FOCUS MK VI1964Svenska BP beställde bilen av stockholmsföretaget Sportscars. Den skulle byggas under vintern 1963/1964 och fick kosta 25 000:- Sportscars hade framgångsrikt byggt Formula Juniorbilar, Focus Mk I till Mk V . Bilen är nästan identisk i utseende med Lotus 23 men chassit är ca. 40 mm smalare och man såg flera andra möjligheter till förbättringar. Många av chassits komponenter köptes från Lola i England eftersom Lotus inte var så intresserade att sälja till en allvarlig konkurrent. Den har under åren haft flera olika motorer såsom Ford 116E, Coventry Climax 1500 cc och slutligen en Lotus Twincam 1600 cc, som är den nuvarande motorn. Första tävlingen, Velodromloppet 25 maj 1964 vann man med Picko Troberg bakom ratten. Focus Mk VI startade i 27 tävlingar, genomförde 19 med 4 segrar och 13 pallplatser.En lustig detalj i sammanhanget är att den numera bortgångna motorjournalisten Christer Glenning har ägt bilen och planerat att restauerera den. Tekniska data4 cylindrig motor från Lotus på 1600 cc och 160 hk.Dubbla överliggande kamaxlar och dubbla Weber 40 förgasare5-växlad låda från Hewland.Vikt: 490 kg