© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
Lasse Jönsson
Klassiska Bilar
PORSCHE 550 ”DEAN”SPYDER”
REPRODUKTION
Porsche 356 hade använts i biltävlingar från första
stund, men den lilla sportbilen var inte avsedd för
seriös racing. Porsche 550 blev märkets första
renodlade tävlingsbil och cirka 100 bilar tillverkades.
Tekniken hämtades till stor del från 356:an,
men motorn placerades i mitten för att ge bättre
viktfördelning och vägegenskaper. Den nya motorn,
kallad Typ 547, var på 1498 ccm, hade dubbla
överliggande kamaxlar,
dubbeltändning och torrsumpsmörjning. Det var den
första ”riktiga” Porsche-motorn som inte baserades på
en Volkswagen-konstruktion. Den utvecklade 110 hk
från början för att sedan få en effekt på cirka 130 hk.
Porsche 550 var mycket framgångsrik i internationella
mästerskap . Bilens främsta egenskap var dess
imponerande tillförlitlighet. Porsche vann 1,5-
litersklassen i Carrera Panamericana 1953 och 1954.
Mest imponerande var insatsen 1954, man slutade trea
respektive fyra totalt, slagna endast av Ferraris
betydligt större fabriksbilar.
Porsche 550 Spyder är även känd som den biltyp
som James Dean dödskraschade i den 30
september 1955 på en motorväg utanför
området Cholame i Kalifornien, cirka 220 kilometer
söder om San Francisco, vid blott 24 års ålder.
Tekniska data denna bil
4 cyl. 1,6 l boxermotor med dubbla förgasare
Effekt:90 Hk
4-växlad växellåda, trumbromsar fram och bak.
Tomvikt ca 590 kg
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB
Norra Infarten 72
654 65 KARLSTAD
0705-911 917